Samen met onze inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties bouwen wij aan de toekomstplannen voor Dordrecht. We willen graag de gemeenschap betrekken bij de opgaven waar de stad voor staat, de plannen die we ontwikkelen en de uitvoering daarvan. Als wij plannen maken voor de stad, leggen we daarom goed uit hoe we deze plannen samen verder kunnen brengen. Daarbij willen we inwoners zelf ook graag ruimte geven voor initiatieven en eigen plannen. Participatie vanuit de samenleving is daarom belangrijk. Als bestuur laten we ons zien in de stad en willen de afstand tussen inwoners en politiek verkleinen door benaderbaar en in gesprek te zijn. Dat doen we rechtstreeks, digitaal én met partners die weten wat er leeft zoals wijkteams, buurtwerk, verenigingen of winkeliers. Op het gebied van dienstverlening voor onze inwoners werken we aan een toegankelijke en makkelijke gemeentelijke dienstverlening. Daarin staat centraal dat inwoners zoveel mogelijk op één plek én in één keer worden geholpen of terecht kunnen. We helpen daarbij en geven maatwerk aan inwoners die dit nodig hebben. Dit geldt extra voor inwoners in ingewikkelde situaties of met veelvoudige problematiek. En daarnaast zorgen we onverminderd dat de basisdienstverlening op orde blijft, zoals het verstrekken van reisdocumenten en verwerken van verhuizingen en geboorte-aangiftes. Ook zetten we in op Dordrecht als centrumstad van de regio, en werken hierin op het vlak van de ruimtelijk economische samenwerking met onderwijs en bedrijfsleven in de Smart Delta Drechtsteden en op schaal van Zuid Holland-Zuid. We zetten ons ook sterk in als serviceorganisatie voor Dordrecht en de regio. Met het nemen van de verantwoordelijkheid voor de dienstverlening aan onze en andere gemeenten, en partners, hebben we het doel dat lokale invulling meer mogelijk wordt en er ruimte is om de bedrijfsvoering slagvaardiger en innovatiever te maken. |
---|