Paragrafen

Wet open overheid

Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (WOO) in werking getreden. De WOO komt in de plaats van de Wet openbaarheid van bestuur. De WOO kent een aantal verschillen ten opzichte van de Wet openbaarheid van bestuur maar de twee belangrijkste verschillen zijn:

  1. De wet stelt het aanstellen van een WOO-contactfunctionaris verplicht (artikel 4.7 WOO).
  2. De wet verplicht alle bestuursorganen om een aantal categorieën van documenten actief openbaar te maken (artikel 3.3 WOO).

Ad 1.
Op 11 oktober 2022 respectievelijk op 8 november 2022 hebben college, burgemeester en de raad van Dordrecht een tijdelijke contactfunctionaris voor de WOO benoemd. Deze benoeming was een tijdelijke oplossing in afwachting van de aanstelling van een vaste contactfunctionaris. Die vaste contactfunctionaris is inmiddels met ingang van 1 september 2023 benoemd.

Ad 2.
Een belangrijk doel van de WOO is om de transparantie van de overheid te vergroten. Het middel dat daarvoor onder meer wordt ingezet is het actief openbaar maken van een aantal categorieën van documenten. Afhankelijk van de manier van tellen gaat het om 11 tot 15 categorieën voor een gemeente. Het artikel in de wet (artikel 3.3) dat de verplichte actieve openbaarmaking regelt is nog niet in werking getreden. Dat betekent dat de actieve openbaarmaking nu nog niet verplicht is.

In september 2021 is gestart met de implementatie van de WOO. Er is toen een projectleider benoemd en er is een regionale inventarisatie uitgevoerd naar de voor de openbaar te maken documenten gebruikte systemen en naar de werkprocessen. Die inventarisatie is afgerond.

In december 2022 is in Dordrecht op verzoek van de raad begonnen met het actief openbaar maken van alle WOO-verzoeken, besluiten en verstrekte documenten op de website.

Omdat onze informatiehuishouding niet volledig op orde is, belemmerd dit de implementatie van de WOO. Daarom is een meerjarenaanpak uitgewerkt om gelijktijdig de generieke technische benodigde voorzieningen voor de WOO te realiseren alsmede de informatiehuishouding binnen onze gemeente op orde te brengen. In deze aanpak zorgen we niet alleen voor het op orde brengen van de bestaande informatievoorziening, maar zorgen we er ook voor dat we de nieuwe werkwijze borgen. Gevolg van het digitale werken is dat de verantwoordelijkheid voor traditionele archieftaken, het ordenen, opslaan en vindbaar maken van informatie steeds meer richting de werkvloer zijn verschoven. Waardoor heldere kaders en een communicatie- en bewustwordingstraject hierover onmisbaar zijn.

Actief openbaar gemaakte informatie
De raad heeft aan het college verzocht om, vooruitlopend op de wettelijke verplichting daartoe, alle WOO-verzoeken die sinds 1 mei 2022 zijn ingediend, actief openbaar te maken. Het college heeft aan dat verzoek gevolg gegeven. Op de website van de gemeente is een WOO-pagina ingericht waarop informatie wordt gegeven over de wijze waarop een WOO-verzoek kan worden ingediend, algemene informatie over de WOO en er staat een link naar een overzicht van alle openbaar gemaakte WOO-verzoeken.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2023 11:54:26 met de export van 11/13/2023 11:35:28