Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen . Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij een actuele stand van zaken.
Gemeenschappelijke regeling Sociaal
Gemeenschappelijke regeling Sociaal
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- De heer P.J. Heijkoop voorzitter het AB
- Mevrouw C.C van Benschop, lid van het AB
- De heer H. van der Linden, 1e plaatsvervangend lid
- Mevrouw T.F. de Jonge, 2de plaatsvervangend lid AB.
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Samenwerking op tal van onderwerpen in het sociaal domein, zoals de Participatiewet, schuldhulpverlening en de maatwerkvoorzieningen voor de Wmo. Het beleid dat de GR Sociaal uitvoert wordt op verschillende manieren vastgesteld. De verordeningen die vanuit de inhoudelijke wetten, zoals de Participatiewet, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de Wet maatschappelijke ondersteuning, nodig zijn, worden door de deelnemende gemeenten en de Sociale Dienst Drechtsteden gezamenlijk voorbereid en door de lokale gemeenteraden vastgesteld. De nadere regels en beleidsregels worden grotendeels door het Algemeen en Dagelijks bestuur van de GR Sociaal vastgesteld.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2023
- De Gemeenschappelijke regeling Sociaal (GRS) is ontstaan op 1 januari 2022, daarom ontbreken financiële gegevens van voor 2022.
- Het aantal inwoners met een indicatie voor maatschappelijke ondersteuning neemt toe. Ook zijn op een aantal voorzieningen wachttijden ontstaan. Dit hangt onder andere samen met te kort aan personeel en grondstoffen en producten. Er is samen met de gemeenten een start gemaakt met de herijking van de Wmo maatwerkvoorzieningen. Ook wordt momenteel een bestuurlijke opdracht geformuleerd waarin de focus komt te liggen op het beschikbaar houden van zorg en ondersteuning vanuit de Wmo voor hen die het het hardst nodig hebben (met inachtneming van de maatschappelijke ontwikkelingen zoals arbeidsmarkt, vergrijzing etc.)
- Mede als gevolg van de sterke inflatie zijn in verschillende beroepssectoren de cao's aanzienlijk gestegen. Dit heeft een nadrukkelijke weerslag op de kosten voor voorzieningen zoals collectief Wmo-vervoer en ondersteuning.
- Ten aanzien van bestaanszekerheid is het beleid in cocreatie met gemeenten herijkt.
- Mede als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt is de instroom in de bijstand sterk terug gelopen. Inwoners met een hoger arbeidspotentieel stromen hierdoor nauwelijks meer in. Voor de resterende inwoners in de bijstand geldt dat de afstand tot de arbeidsmarkt steeds groter wordt en de problematiek complexer. Als gevolg van deze verzwaring in problematiek is de dienstverlening aangepast.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2023
- De energiecrisis, de oorlog in de Oekraïne en de hoge inflatie geven risico's dat gemeenten onvoldoende worden gecompenseerd voor stijgende lasten voor inkomensondersteuning. Ook voor de langere termijn geeft de crisis druk op de aantallen bijstandontvangers, de aantallen schuldhulpverlening en minimabeleid.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen door dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen. Er is nog steeds een lange wachttijd voor huishoudelijke ondersteuning en individuele begeleiding. Dit is een landelijk probleem. Ook hebben zorgaanbieders te maken met een krapte aan personeel en ervaren aanbieders voor ondersteunende producten leveringsproblemen door een gebrek aan grondstoffen en materialen.
- De aantrekkende arbeidsmarkt heeft een dempend effect op de instroom in de bijstand. Gezien de afstand tot de arbeidsmarkt van veel inwoners in de bijstand leidt dit niet direct tot een grotere uitstroom.
- Ontwikkeling kosten Wmo. Bij de vaststelling van de primaire Begroting 2023 is besloten om een pas op de plaats te maken en de begroting vooralsnog gelijk te houden aan het niveau van 2022. Daarbij is rekening gehouden met ruimte in de begroting omdat niet alle indicaties verzilverd kunnen worden als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. Op sommige voorzieningen verwachtten we een plus en andere een min, per saldo leken de verschillen in financiële zin elkaar uit te middelen. Wat we op dat moment niet voorzagen was dat de prijzen voor de lonen, materialen en grondstoffen enorm hard zouden stijgen. Deze ontwikkeling zien we terug in de prijsindexaties 2023 voor de Wmo voorzieningen, die uitzonderlijk hoog zijn ten opzichte van voorgaande jaren.
- Het risico bestaat dat de energielasten huisvesting het beschikbare budget significant overschrijden.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- De heer H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- De heer M.P.P.M. Merx, lid van Algemeen Bestuur
- Mevrouw C.C van Benschop, plaatsvervangend lid AB.
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, huiselijk geweld en kindermishandeling, onderwijs, jeugdgezondheidszorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2023
- De DG&J stelt een Meerjarenbeleidsplan op voor de periode 2024-2027. Het nieuwe Meerjarenbeleidsplan geeft richting aan de taakinvulling en ambities van de DG&J en geeft inzicht in voor de DG&J relevante ontwikkelingen.
- Gemeenten voeren een beleidsontwikkelingsproces voor de totstandkoming van de lokale nota's publieke gezondheid en programma's publieke gezondheid 2024-2027, waarbij de GGD een ondersteunende en adviserende rol vervult. Vervolgens worden afspraken gemaakt over de programmaonderdelen die worden uitgevoerd door de GGD.
- De Brede Specifieke Uitkering sport en bewegen, gezondheid, sociale basis en cultuur is een financiële ontwikkeling. Dit zijn veelal geoormerkte middelen om aan het inlopen van gezondheidsachterstanden te werken. Tot slot komen er vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) middelen om de regionale samenwerking met zorgpartners en zorgverzekeraar te versterken. Een (relatief) klein deel van die middelen is bestemd voor de gemeenten, een groot deel voor de zorg.
- In september 2022 hebben de tien gemeenten uit de regio Zuid-Holland een meervoudig lokaal programma vastgesteld: Werk voor de Jeugd. Via dit programma werken de gemeenten - vanuit een gedeelde visie - samen aan lokale en meervoudig
- Lokale opgaven. Het Algemeen Bestuur van de GR DG&J kan zich hierdoor richten en (beter) focussen op de aldaar belegde (gedelegeerde) taken. Ook de lokale consequenties van de landelijke hervormingsagenda Jeugd zullen hierin meegenomen worden.
- Er wordt landelijk gewerkt aan een wetsvoorstel 'van school naar werk', waarin de doelgroep RMC van 16 tot 23 jaar wordt uitgebreid naar 27. Dit betekent dat ook in de regionale VSV aanpak er aandacht moet zijn voor de overgang naar de arbeidsmarkt. Het rijk stelt hiervoor naar verwachting extra middelen beschikbaar.
- LVS heeft in 2023 een impuls ontvangen vanwege de hoge caseloads van de leerplichtconsulenten. Deze zijn bedoeld om achterstanden weg te werken. Voor 2024 wordt een verlenging van deze middelen gevraagd en tegelijkertijd extra middelen voor een regionale projectleider die de ketensamenwerking moet doorlichten.
- LVS werkt met de gemeente Dordrecht samen aan een gebiedsgerichte aanpak in Dordt West. Door de leerplichtfunctie te intensiveren wordt proactief en outreachend gewerkt aan alle aspecten van de ondersteuning van onderwijsdeelname door alle kinderen en jongeren in het gebied.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2023
- De beleidsontwikkeling van het meerjarenbeleidsplan kan ertoe leiden dat er aanpassingen worden gedaan in de begroting. In de zienswijze op de begroting 2024 is de dienst gevraagd om hiermee terughoudend te zijn.
- Onvoldoende/geen weerstandsvermogen bij de onderdelen DG&J en SOJ om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen (vanuit de gedachtelijn bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben).
- Onder regie van de Servicegemeente Dordrecht wordt een vervolg gegeven aan het traject ICT Verandert. Dit traject brengt kansen, maar ook (financiële) risico's met zich mee. Het privacygevoelige karakter van het takenpakket van de DGJ stelt namelijk hoge eisen aan de informatiebeveiliging. Als daarin niet kan worden voorzien, vraagt dit mogelijk extra inspanningen en kosten.
- Geen (afdoende) realisatie taakstellingen op jeugdhulp.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp. Sturen op het normenkader blijft van belang, blijkt ook uit de voorlopige cijfers van de SOJ in 2023.
- (Buitenproportionele) toename van de vraag naar jeugdhulp. Te lang gecontinueerde of niet geleverde zorg door aanbieders jeugdhulp. Toename van het aantal meldingen bij Veilig Thuis ZHZ.
- Langere doorlooptijden en vertraging bij overdracht van meldingen aan lokale veld door Veilig Thuis ZHZ.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Mevrouw T.F. de Jonge lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- De heer M.P.P.M. Merx, lid Algemeen Bestuur
- De heer H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2023
Het Rijk heeft de invoering van de Omgevingswet uitgesteld naar 1 januari 2024 en ook de Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking. Omdat OZHZ voor een aantal opdrachtgevers ook de bouwtaken uitvoert wordt het wetgevingstraject intensief gevolgd. In Zuid-Holland Zuid is afgesproken dat OZHZ en de gemeenten samen optrekken bij het in beeld brengen van de impact van de Wkb op de eigen organisatie: de aard en hoeveelheid werk die overblijft, het personeel, de financiën en de bouwleges. De impact kan per gemeente verschillen, onder andere omdat deze afhankelijk is van het aantal aanvragen, de mate van toetsing aan het Bouwbesluit op dit moment en de manier waarop de gemeente invulling geeft aan het nieuwe stelsel. Het effect is groter als op dit moment de bouwbesluittoets volledig, zonder prioritering op risico's, wordt uitgevoerd. OZHZ voert de bouwtaak voor Dordrecht echter uit op basis van een risicomodel. Dordrecht koos bij de invoering van de Omgevingswet voor de strategie van 'snelle volger' waarbij we goed hebben voorgesorteerd op de wet.Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2023
Door de invoering van de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb) moet vanaf 2024 onderscheid worden gemaakt in een bouwtechnisch en een ruimtelijk deel bij de activiteit bouwen. Hierdoor vallen taken weg, waarvoor nieuwe taken in de plaats komen, zoals het afhandelen van meldingen, het toetsen van borgingsplannen en het dossierbeheer. Vooralsnog gaan we er van uit dat dit kan worden opgevangen door besparing op vervallen taken en een toename van opbrengsten uit leges. - Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VRZHZ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
De heer A.W. Kolff, voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur (kroonbenoeming)
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De VR onderdelen Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid, de voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC) en de Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR) zijn samen verantwoordelijk voor:
- Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
- Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
- Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
- Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2023
- Voor de versterking van de (toekomstige) crisisbeheersing, de informatiepositie en het inrichten van het knooppunt coördinatie rijk-regio (KCR2) zijn door het Rijk structureel extra middelen (BDuR gelden) toegekend aan de VRZHZ. De besteding van de structurele extra financiële middelen wordt uitgewerkt op basis van bestuurlijke afstemming in het kader van de invulling van het programma versterking crisisbeheersing en brandweerzorg. Het Rijk, veiligheidsregio’s en andere partners stellen hiertoe gezamenlijke(landelijke) doelstellingen op. Binnen deze kaders richt de VRZHZ zich op het verder professionaliseren van crisisbeheersing.
- Er wordt een nieuw modern regionaal crisis centrum (RCC) op locatie Leerpark ingericht.
- Tot 2030 worden een groot aantal bruggen, tunnels, wegen en sluizen gerenoveerd, vervangen of aangelegd. De VRZHZ volgt en adviseert over deze grote infrastructurele werkzaamheden in onze regio gericht op bereikbaarheid, tunnelveiligheid en incident management. In 2024 gaat het in het bijzonder om de renovatie van de brug over de Noord (2024), de Papendrechtsebrug (2024) en de voorbereidingen voor de tunnel over de Noord (2025) en de Drechttunnel (2025).
- Samen met onze partners werkt de VRZHZ aan een succesvolle implementatie van de Omgevingswet. Na inwerkingtreding wordt verder gewerkt aan een solide basis voor de uitvoering van ons werk. Concreet evalueert de VRZHZ de nieuwe samenwerkingsafspraken, actualiseert in samenhang met de Omgevingswet het beleid en werkt verder aan de verbetering van de producten, processen, documenten, voorschriftenbibliotheek en de inrichting van geautomatiseerde systemen. Er wordt een nieuw dekkingsplan geïmplementeerd dat is gebaseerd op gebiedsgerichte brandweerzorg.
- De gevolgen van de deeltijdrichtlijn worden vertaald en verwerkt naar de eigen brandweerorganisatie. De paraatheid en de brandweerzorg als geheel blijft op het bestuurlijk vastgestelde niveau in het dekkingsplan voortbestaan.
- De business case om te komen tot een Risk Factory in Zuid-Holland Zuid wordt in 2023 door de VRZHZ nader uitgewerkt. Afhankelijk van de uitkomsten en besluitvorming gaat de VRZHZ in 2024 met de partners aan de slag met de realisatie van de Risk Factory Zuid-Holland Zuid.
- De VRZHZ vertaalt de door het bestuur vastgestelde huisvestingstrategie in de praktijk en houdt zicht op het meerjarenperspectief aangaande operationele en niet-operationele huisvesting, inclusief duurzaamheidsaspecten.
- In aanloop naar een nieuw beleidsplan VRZHZ wordt het regionaal risicoprofiel VRZHZ in 2024 herzien.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2023
- Het financieel perspectief van de VRZHZ vraagt om blijvend de vinger aan de pols te houden en hier transparant met het bestuur over te spreken.
- De financiële gevolgen van de nieuwe cao-afspraken over functioneel leeftijdsontslag voor beroepsbrandweer zijn doorgerekend. Er is een voorziening gevormd die deze lasten volledig afdekt. Het risico op hogere lasten is hierdoor afgenomen. Nieuwe aanpassingen van de cao en wijzigingen in het gebruik van de regeling kunnen ervoor zorgen dat de gevormde voorziening aangevuld c.q. afgeroomd moet worden.
- Bij het onderwerp strategische huisvesting - waarbij ook in brede context het MJOP wordt betrokken- komen ook de financiële aspecten van te maken keuzes aan de orde.
- Daarnaast zien we ook het risico dat, door economische ontwikkelingen, het kostenniveau van de beoogde prioriteiten in het beleidsplan op termijn verder zou kunnen doen stijgen. De gemeenten zien over het geheel gezien een zorgelijke kostenstijging in alle domeinen op zich afkomen. De financiële ontwikkelingen bij de verschillende verbonden partijen zorgt voor toenemende druk op de gemeentelijke begrotingen. Dit heeft zijn weerslag op de financiële slagkracht van onze gemeente.