Bedrijfsvoering

Organisatieontwikkeling en HR

Onze koers
We werken aan het versterken en ontwikkelen van de organisatie langs vier ontwikkellijnen:

  1. We zetten de opgaven in stad en regio centraal.
  2. We nemen het voortouw in opgaven en dienstverlening in de regio.
  3. We bieden volop ruimte voor professionals.
  4. We werken vanuit een verbonden en samenhangende organisatie.

In het eerste spoor focussen we op het vormgeven van professioneel opdrachtgever en opdrachtnemerschap. Het tweede spoor omvat het programma Dordt als topwerkgever. Het derde spoor betreft onze rol in de regio: hoe richten we onze dienstverlening in om het verschil te maken in de regio? Vanuit het vierde spoor werken we aan het programma besturing en inrichting Dordt 2025. Dit betreft een omvangrijk organisatieontwikkeltraject gericht op het uitwerken van een nieuwe hoofdstructuur, de doorontwikkeling van bedrijfsvoering en de identiteit en cultuur binnen de nieuwe organisatie.

Voortouw in opgaven en dienstverlening
Sinds 1 januari 2022 is Dordrecht verantwoordelijk voor de dienstverlening op het gebied van bedrijfsvoering binnen de gehele regio Drechtsteden. Deze verantwoordelijkheid heeft tot doel dat beter wordt aangesloten bij de maatschappelijke doelstellingen van de gemeenten en de verbonden partijen en dat op het gebied van de bedrijfsvoering slagvaardiger en innovatiever gehandeld wordt. Voor onze dienstverlening betekent dit concreet het invullen van een regiorol voor alle service-verlenende, regionaal opererende onderdelen. De ambitie is om de regio te versterken door als centrumgemeente het voortouw te nemen in regionale opgaven en vraagstukken.

In 2022/2023 is daartoe een meerjarig-ontwikkelprogramma ontworpen met drie ambities:

  1. Het leveren van een hoogwaardige dienstverlening.
  2. Een sterke relatie met onze partners, waarbij we het verlengstuk zijn van onze partnerorganisaties.
  3. Inzet op vernieuwing en innovatie door te experimenteren, te leren en dit waar nodig toe te passen in onze producten, diensten, werkwijzen en in gebruik van nieuwe technologieën.

Naast het programma staan twee inhoudelijke opgaven centraal in de dienstverlening, ICT Beweegt en de aanpak van de arbeidsmarkt.

ICT Beweegt
Het gebruik van informatietechnologie wordt steeds omvangrijker. Het helpt ons om oplossingen te vinden voor problemen die we in de samenleving tegenkomen en zorgt vaak voor vernieuwing en innovatie. Tegelijkertijd zorgt dit ook voor de technische ondersteuning en bescherming van onze bedrijfsprocessen.

De toenemende dreiging zorgt ervoor dat we steeds hogere eisen stellen aan de veiligheid van onze informatie. Continuïteit van systemen, goed functioneel beheer, veilige opslag, ontsluiting en uitwisseling van informatie: het wordt steeds belangrijker, complexer en we moeten zorgen dat dit altijd op orde is. Het meerjarig transitieprogramma ICT Beweegt voorziet hierin. We dragen bij aan de bestuurlijke doelstellingen die zijn geformuleerd op het gebied van informatie & automatisering:

  1. Vergroten van de snelheid en wendbaarheid.
  2. Verbeteren van de kwaliteit.
  3. Verhogen van de efficiëntie.
  4. Verhogen van de kostenflexibiliteit.
  5. Benutten van de toegevoegde waarde.
  6. Verhogen van de gebruikersvriendelijkheid.

Dordrecht is regievoerder voor de ICT-dienstverlening binnen de regio. In 2023 zijn grote stappen gezet in het migreren van data en applicaties naar onze externe partners en in het uitfaseren van het eigen rekencentrum. We werken inmiddels in de Digitale Werkruimte, zodat we overal, altijd en plaats onafhankelijk kunnen (samen)werken. In 2024 borduren we hier op voort en geven we verder vorm aan de opbouw en ontwikkeling van onze regie-organisatie.

Arbeidsmarkt
Met de huidige dynamiek, krapte en vergrijzing op de arbeidsmarkt in het Nederland is een blijvende focus op het arbeidsmarktvraagstuk van groot belang. Dit geldt zowel voor de instroom van nieuwe medewerkers maar ook voor het binden en boeien van onze huidige medewerkers. Met daarbij oog voor alle doelgroepen om zoveel mogelijk divers en/of onbenut talent aan het werk te krijgen en te houden.

In 2023 is gestart met een nieuwe strategische benadering van het arbeidsmarktvraagstuk en het formuleren van een aanpak daarop. In 2024 en de jaren daaropvolgend wordt deze aanpak voor stad en de regio vormgegeven met de focus op:

  • Herinrichting huidige werving- en selectiesysteem tot een strategische recruitmentfunctie;
  • Toevoeging van campus recruitment en recruitment events;
  • Ontwikkeling regionale traineeprogramma's gericht op specialistische/schaarse functies om o.a. zo te investeren in (behoud) jong talent;
  • Samenwerking met het onderwijsveld om daarin stage-, en startersmogelijkheden van een loopbaan bij de lokale overheden binnen stad en regio te promoten;
  • Arbeidsmarktcommunicatie gericht op (de belangrijkste) doelgroepen en vervolg merkontwikkeling van Smart Delta Drechtsteden als werkgeversmerk voor de samenwerkende lokale overheden binnen de regio vanaf 2023.

Daarnaast zien we leren en ontwikkelen als een essentieel onderdeel van binden en boeien van medewerkers. Het afgelopen jaar is daarom de basis gelegd voor een nieuw leerplatform waar we toegankelijke leer- en ontwikkelmogelijkheden aanbieden. Hierbij sluiten we aan bij wat nodig is binnen ICT Beweegt en het tijd en plaats onafhankelijk werken. In 2024 geven we verder invulling aan deze ontwikkeling.

Dordt als Topwerkgever
Met het programma Dordt als Topwerkgever werken we aan het aantrekkelijk zijn voor de mensen op de arbeidsmarkt en het zijn van een goede werkgever voor onze medewerkers. Hierin sluiten we aan bij de dienstverleningsambitie in de aanpak voor de arbeidsmarkt en leren en ontwikkelen. Het programma richt zich op 3 pijlers: (1) goed geregeld: personele zaken goed op orde (2) ruim baan voor jou: alles om jou te laten groeien en bloeien en (3) inspirerend leiderschap: richtinggevend en vanuit vertrouwen. Speerpunten voor 2024 zijn het faciliteren van doorgroei in functies, werkzaamheden en verantwoordelijkheden (met behulp van het nieuwe leerplatform, het bevorderen van sociale veiligheid en diversiteit en inclusie.

Sociale veiligheid
Sociale veiligheid is een belangrijk aspect van goed werkgeverschap. Bij ons moet iedereen zichzelf kunnen zijn en zich veilig kunnen voelen om tegenspraak te geven. We zetten in op de volgende vier aspecten:

  1. Het actualiseren van (regionaal)beleid rondom integriteit.
  2. Het professionaliseren van meldingsprocedures en processen.
  3. Het verhelderen van het handelingskader van leidinggevenden.
  4. Het door ontwikkelen van de monitoring rond dit thema.

Diversiteit en inclusie
Een divers en inclusief personeelsbestand heeft grote meerwaarde voor de gemeente.

In het uitvoeringsprogramma hebben we aandacht voor de volgende vier aspecten:

  1. We richten ons in onze werving en selectie op meer diversiteit in de teams.
  2. We investeren in een inclusieve werkcultuur en toegankelijke werkomgeving.
  3. Leiderschap in een diverse en inclusie organisatie.
  4. Diverse en inclusieve communicatie.

Organisatie in control
Het afgelopen jaar is zoals gebruikelijk veelvuldig contact geweest met onze accountant over de Jaarrekening 2022. Uit de accountantsverklaring komt naar voren dat de Jaarrekening een getrouw beeld geeft van onze baten, lasten en onze financiële positie, maar dat er wel zorgen zijn over de interne beheersing van de organisatie. Dit heeft geleid tot een controle verklaring met beperking tot de rechtmatigheid. Vooruitlopend op deze verklaring zijn we in 2023 al gestart met het in kaart brengen van onze organisatie en processen. In 2024 werken we dit verder uit zodat we als organisatie weer in control komen.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2023 11:54:26 met de export van 11/13/2023 11:35:28