Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Kerncijfers
Het areaal bestaat uit asfaltwegen, betonwegen, wegen met elementenverharding en halfverharde wegen. Het areaal is (qua m2's) altijd in beweging. Als gevolg van stadsuitbreiding en inbreiding komt er verharding bij, maar tegelijkertijd proberen we het aandeel verharding te verlagen bij de grootonderhoud projecten.

Dit alles maakt de kerncijfers als volgt:

Verhardingstype

Oppervlak in m²

Elementen

3.257.000

Asfalt

2.128.000

Halfverhard

61.500

Cementbeton

5.500

Onverhard

0

Totaal

5.452.000

Kwaliteitsniveau
De resultaten van de laatste uitgevoerde inspecties zijn in onderstaande tabel opgenomen. In deze tabel wordt de zichtbare beeldkwaliteit beoordeeld en vergeleken met de maximaal toelaatbare percentages van het CROW. Omdat de inspectie in 2021 aan het eind van het jaar is uitgevoerd, was in 2022/2023 geen inspectie noodzakelijk. Wel zijn de inspectieresultaten geanalyseerd en vertaald naar maatregelen. De planning is om in het voorjaar van 2024 nieuwe wegbeheerinspecties uit te voeren.

Voldoende

Matig

Richtlijn overschreden

Resultaat 2016

86%

2%

12%

Resultaat 2017

- niet gemeten -

Resultaat 2018

84%

3%

13%

Resultaat 2019

- niet gemeten -

Resultaat 2020

- niet gemeten -

Resultaat 2021

83%

2%

15%

Resultaat 2022

83%

2%

15%

Kwaliteit in balans bij

81-88%

7-11%

5-8%

Actualiteit beheerplannen
De in 2021 door de raad vastgestelde Wegennota 2021-2025 is nog steeds actueel. Het betreft de vijfjaarlijkse programmering van het wegenonderhoud, waarbij naast een uitleg over de beheersystematiek ook is aangeven hoe de financiële situatie is en wat de belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn.

De belangrijkste ontwikkeling is het oplopen van de prijzen sinds 2021. De indexering wegen wordt bijgehouden door het CBS in de GWW index. Deze index stijgt sneller dan de budgetten. Dit houdt in dat de komende jaren de financiële risico's zullen toenemen.

We actualiseren de meerjarenonderhoudsplanning (MOP) doorlopend. Afwegingen en afstemming over de projecten uit de MOP vindt plaats in de 'Programmeertafel'. Dit gebeurt op basis van alle bekende gegevens van de belanghebbende partijen in de stad. De projectenplanning wordt steeds dynamischer, mede omdat de omstandigheden in de stad snel wijzigen. Dit is onder andere het gevolg van het programma 'Bouwende stad' en de energietransitie, zoals de aanleg van het warmtenet na nieuwbouw of na gerenoveerde bouw. Wanneer teveel werkzaamheden tegelijkertijd in een bepaald gebied plaatsvinden komt de bereikbaarheid van zo'n gebied in de knel. Om die reden worden in sommige gevallen maatregelen naar achter of naar voren verplaatst in de tijd. Daarnaast worden zogenaamde meekoppelkansen benut zodat de straat slechts één keer open hoeft. Hiermee wordt maatschappelijke overlast beperkt en kunnen kosten worden bespaard.

Financiën

Bedragen x € 1.000

Onderhoudslasten wegen

Begroot 2024

Groot onderhoud/planmatig

13.906

Regulier onderhoud

3.602

Wat gaan we doen in 2024?

  1. Uitvoeren van regulier onderhoud van wegen.
  2. Uitvoeren van grote projecten van de meerjarenonderhoudsplanning (MOP), nader te bepalen, maar bij voorkeur projecten die aansluiten op de rioolvervanging uit 2023.
  3. Starten met voorbereiding van grote projecten die gepland zijn in jaarschijf 2025 en 2026 van de MOP.
  4. Voorbereiden van de Wegennota 2026-2031.
Deze pagina is gebouwd op 11/13/2023 11:54:26 met de export van 11/13/2023 11:35:28